dinsdag 25 maart 2014

Gewonde Jas

Op het platte fototoestelletje van Anouk zie ik hier in Marnes een serie foto’s die me doen schrikken: een heuse reeks afbeeldingen van het bruine jack dat Lucas droeg op 17 december.

De politie heeft na zijn zelfmoord alle resten Lucas bij elkaar verzameld, dus ook zijn kleren. Sommige onderdelen zijn zwaar gehavend door de klap van de trein, andere kledingstukken gekgenoeg nog redelijk intact.

Alle kleren zijn door een speciale sectie van de politie gewassen en Anouk heeft daarna gebeld voor een afspraak.

Dezelfde rechercheurs die ons het grote nieuws kond deden, die ochtend van de 17e,  kwamen nu met een tas spulletjes op bezoek.

Ik was niet bij deze sessie aanwezig, wist er ook niet van, gelukkig.

Die tas staat nu op Lucas zijn kamer, verstopt onder zijn bed waar hij de laatste 3 weken van zijn leven weer in sliep.

Soms kijk ik even of hij er echt ligt, het is zo groot en bizar qua idee dat ik  het  af en toe moet checken. Het heeft een verdrietige uitwerking op  me, die geheimzinnige tas met gewonde kleren.

Het zijn toch ook mooie foto’s van de bruine jas of liever gezegd bruin windjack.

Heel ontspannen en ontzield ligt ie op de grond van Anouks atelier in de Javastraat op de zwarte dansvloer.

Sommige stukken opengeknipt ivm de sectie op het lichaam van mijn dode zoon, andere gedeeltes rafelig, alsof dit jack vele malen met een zeer sterk wasmiddel is behandeld.

1 foto springt er uit:

De moeder van Lucas fotografeert haar onderwerp als een groot berglandschap.

Het jack zou hier opeens reusachtig kunnen zijn. Waarschijnlijk lag ze op dezelfde hoogte als het jack toen ze klikte.

In mijn fantasie stromen in de vouwen van het bruine landschap kleine kronkelige bergbeekjes en rivieren.  Een topografische landkaart.

Een gevoelsstaalkaart is het ook.

Tijdens het schrijven van dit stukje denk ik aan die foto die ik slechts 10 seconden zag. Ik kies er voor om dit moment weer uit mijn geheugen op te laten doemen, de echte foto zou te overdonderend zijn, nu.

Anouk maakt er een naaiproject van. De jas zal in iets anders getransformeerd worden, weet nog niet wat.

Ik speel nog een beetje met de kleine Sony-camera en klik per ongeluk op een andere afbeelding:  wellicht daarover in de toekomst meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten